Zon, zee en strand... - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Ariane Labouchere - WaarBenJij.nu Zon, zee en strand... - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Ariane Labouchere - WaarBenJij.nu

Zon, zee en strand...

Door: Ariane

Blijf op de hoogte en volg Ariane

02 Maart 2008 | Ghana, Kumasi

Bijna naar huis alweer. Tijd gaat echt snel. Ben vandaag weer aangekomen in Kumasi.
Mijn laaste 2 dagen in CapeCoast heb ik nog gespendeerd met naar het CapeCoast Castle te gaan, nadat ik terug was van het Kakum National Park. Het geeft eigenlijk dezelfde indruk als Elmina Castle, wat ik eigenlijk indrukwekkender vond, maar dit was zeker ook de moeite waard.
Mijn laatste dag in Cape Coast heb ik gespendeerd in het zwembad met uitzicht op zee, in het Elmina Beach Resort. Ik had eigenlijk alles van te voren gepland en had het idee dat ik eigenlijk voor alles wel een hele dag nodig had, maar niet dus. Dus mijn laastse dag heb ik maar in het zwembad doorgebracht. Op de terugweg lopen naar de weg, op zoek naar een taxi, hoorde ik ineens mijn naam. Kwam er een taxi voorbij met 4 dames van GoodWorkGhana erin. Hoe klein is de wereld, of eigenlijk Ghana toch. Ze waren toevalllig een weekend in CapeCoast. Dus mijn laatste avondje daar hebben we samen gegeten. Zij gingen de volgende dag nog naar Kakum, maar daar was ik natuurlijk al geweest.
Dus ik ben met de taxi naar mijn volgende bestemming gegaan, wat vlakbij Elmina lag. Brenu Beach Resort.
Ik had de dagen die ik daar was het hele strand voor mezelf, aangezien er niet echt veel mensen waren. De eerste 2 dagen heb ik gegeten met een paar zweden. Wel veel ouider dan ik, maar je hebt tenminste aanspraak. En de rest heb ik lekker in de zee doorgebracht. Heel relaxt daar, maar op gegeven moment had ik het toch wel gehad, aangezien er verder niet zoveel te doen is en er ook niet echt een stad in de buurt is. Alleen een klein dorpje van misschine 1 straat en een paar schooltjes.
Dus ik was blij dat voor mijn laaste paar dagen weer richting een wat meer bewoonde wereld ging. Want mijn laatste paar dagen heb ik geslapen in de Green Turtle Lodge. De heen weg erheen was iets minder. Ik moest eerst richting Takoradi, wat goed ging, maar toen een trotro van Takoradi naar Agona, waar de chauffeur me weer bijna teveel geld vroeg. Je moet hier echt je mannetje staan, want ze naaien je waar je bij staat.
Toen moest ik weer overstappen. Ik heb tot nu toe altijd geluk gehad met trotro's en hoefde eigenlijk nooit echt lang te wachten totdat ze vol zaten. Maar nu moest ie toch wel minstens zeg x aangeduwd worden. Dacht bijna dat de voorste wielen er af vlogen. Maar uiteindelijk reden we al pruttelend richting Busua/Akwidaa. En ik kwam om 5 uur aan bij de Green Turtle Lodge.
4 heerlijke laatste dagen gehad. Leuke mensen leren kennen. Bizar eigenlijk hoeveel mensen er in Kumadi vrijwilligerswerk doen, maar je ze eigenlijk niet ziet. Maar het leuke is dat iedereen met iedereen praat. Heb echt de grootste lol gehad daar!
Alleen vanmorgen moest ik om 7 uur de bus hebben vanuit Takoradi. En op zondag is het niet echt makkelijk te bereiken vanuit waar ik zat, dus er was een taxi voor me geregeld die om 5 uur zou komen. Ghanezen kennend, kwam hij dus om 6 uur. Dus we reden echt met 120 km/uur over de weg, waar normaal misschien 60 tot 80 wordt gereden. Werd meneer ook nog aangehouden bij de politie controle posten die door heel gaan over de wegen verspreid staan. Was ie zijn rijbewijs vergeten. Heeft zich er even uitgeluld en de politieagent wat geld in zijn handen gedrukt. Is heel normaal hier. Anders zit je zo bij de rechter!
Maar goed, dacht echt dat ik het niet ging halen, maar was gelukkig net op tijd.
Moest eerst nog mijn tas laten wegen. Onbeschofte mensen meegemaakt. Mw gaat even voor mijn neus in de rij staan, terwijl ik er al een kwartier stond. Gaat ze aan mij vragen wat mijn probleem is, toen ik er wat van zei. Want zij had een baby.. ja al was ik de president van ghana, dan ga je gewoon achteraan staan.
Ik kan die mensen hier echt niet meer uitstaan.haha
Maar goed ben dus nu weer in Kumasi voor 3 daagjes.
Ik ga morgen met Marlieke naar goede naaimachines kijken. Want ik had voordat ik wegging nog gevraagd bij het weeshuis wat ze nodig hadden, aangezien ik nog donatiegeld heb. Maar het enige was matrassen en vind het zonde om dara het geld aan het uit te geven. Maar Marlieke kwam nog met een idee. Aangezien er bij een ander project, waar ook verstandelijk gehandicaapten wonen (ben ik natuurlijk grote fan van), er tekort is aan goede materialen, heb ik besloten het geld hier in te steken. Deze bewoners hebben veel activiteiten, waaronder schoenen maken, die ze verkopen. Maar er is niet genoeg geld, om goede materialen te kopen en dus ook het probleem dat er zo minder verkocht kan worden door/voor deze mensen/gehandicapten. Dus ik ga morgen evne op onderzoek uit!
En donedrdag ga ik weer richting Accra. En zatredagavond laat vlieg ik naar huis!
Wie zin heeft om zondagochtend om 6 uur koffie te doen bij de starbucks is bij deze uitgenodigd!

Dikke kus !!

  • 02 Maart 2008 - 17:35

    Bauke:

    Nog even en dan ben je weer terug, gezellig! Leuk dat je zoveel mensen ontmoet hebt. Geniet van je laatste dagen en succes met je besteding van het geld voor het weeshuis!

    dikke kus Bauke

  • 02 Maart 2008 - 18:39

    Je Mamsje:

    Foto 54 en 64 zijn om op te vreten!
    dag lieffie, we bellen nog en over een week krijg je een dikke knuffel! Geef al je geld maar weg, daar hebben ze het echt nodig xxx

  • 02 Maart 2008 - 19:35

    Anneliet:

    Klinkt allemaal erg leuk en die schatjes op die foto.....!
    Had je nog geprobeerd terug te smsen, maar mijn berichtje kwam niet aan heb ik het idee...Maar al mijn verhalen volgen snel!
    Geniet nog even deze week en dan wordt je avontuur weer een herinnering!!!
    LIEFS

  • 02 Maart 2008 - 20:42

    Ruth:

    Lieve AA

    Wederom van die fantastische foto's.. Geniet van je laatste paar dagen.. Fijn dat je gauw weer thuis bent!

    Bonne voyage!

    x
    Ruth

  • 02 Maart 2008 - 23:04

    Shanna:

    Hey Aadje,
    Bijna weer thuis, jeeeeeee! Wat zijn je manen trouwens lang!
    Tot (heeeel) snel :D

    Dikke zoenen!

  • 03 Maart 2008 - 07:41

    Babette:

    Lieve A,
    Zondag 6 uur bij Starbucks........ da's een beetje vroeg, maar spreken elkaar wel snel daarna! Vanuit Boekelo-city alvast welkom terug!
    XX :-)

  • 03 Maart 2008 - 08:43

    Jennifer:

    BIJNA TERUG!!!!!!!!!!!!!! :D:D:D:D:D echt ongelooflijk wat je allemaal in zo'n korte tijd hebt meegemaakt, nou ja kort...relatief kort dan ;) foto's zijn inderdaad fantastisch! Wordt wel weer even wennen zometeen in de bewoonde wereld hier lijkt mij zo, maar ach daar zijn wij voor! :) tot snel lieverd!!!! XXXX

  • 03 Maart 2008 - 18:59

    Wietje:

    aatje!!wat een gave foto's!en wat ben je mooi, je ziet er heel goed uit!!gaaf hoor, je strand avonturen..
    Tot zondag lieve tia!

  • 03 Maart 2008 - 19:02

    Tia:

    ps...foto 0371 wil ik hebben!!

    (en dat ga ik je alsnog opgeven bij elite...had ik jaren geleden al moeten doen!)
    zo'n mooie foto!
    dag guapa!

    KUS

  • 04 Maart 2008 - 06:53

    Esmee:

    Hi lieve aad,
    geniet nog maar even van het mooie weer daar want hier is het goed koud! Tot snel!! xx esmee

  • 04 Maart 2008 - 17:09

    Eva:

    Jeeeeh, bijna terug! Kan ik je weer gaan stalken...
    kusje

  • 05 Maart 2008 - 20:29

    Jul:

    Hey meis,

    Wat een super mooie foto's! Je ziet er goed uit. Cya zondag!!!! Thanx nog voor de kettingen!..
    Goede reis alvast...Maar spreek je nog wel voor die tijd..
    Dikke kus...

  • 06 Maart 2008 - 06:50

    Marguerite:

    Lieve Ariane, wat een belevenissen allemaal.Dan is er inderdaad ook een enorm verschil tussen platteland en stad.Fijn om je te hebben kunnen volgen. Heb een goede vlucht en sterkte met het terugkeren naar je originele wereld. Liefs Marguerite

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ariane

Op 9 december a.s. vertrek ik voor 2 maanden naar Ghana, Afrika, om hier vrijwilligerswerk te doen. Het vrijwilligerswerk is in een weeshuis, genaamd New Life Home. Er wonen nu 10 baby's, 10 peuters, 20 kinderen en 20 ouderen waaronder ook gehandicapten zonder woonruimte. Ik ben benieuwd wat me te wachten staat!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 51268

Voorgaande reizen:

09 December 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: