Surviving the malaria… - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Ariane Labouchere - WaarBenJij.nu Surviving the malaria… - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Ariane Labouchere - WaarBenJij.nu

Surviving the malaria…

Door: Ariane

Blijf op de hoogte en volg Ariane

25 Januari 2008 | Ghana, Kumasi

Afgelopen vrijdag ben ik helaas gegrepen door de malaria. Na de lunch kreeg ik al last van soort spierpijn over mijn hele lichaam en beginnende hoofdpijn. Nou heb ik hier soms wel vaker last van, maar omdat dit een van de symptomen van malaria zijn, heb ik Marlieke toch maar even voor de zekerheid gebeld. En die raadde me aan om het nog heel even aan te kijken en ‘s avonds wel vast een pil te nemen. Ik had gelukkig al voorzorgsmaatregelen genomen en een paar weken geleden bij de apotheek hier een kuurtje gehaald. Je weet maar nooit…
En ja hoor.. ik heb me ’s nachts nog nooit zo beroerd gevoeld. Of überhaupt, óóit zo beroerd gevoeld in mijn hele leven. T leek net of er een aantal vrachtwagens over me heen waren gereden of dat ik een week lang de marathon had gelopen, zo’n pijn deed mijn hele lichaam. Knallende koppijn, krampen in mijn buik, misselijk. Uiteindelijk ook paar keer over moeten geven. Nee, dat was geen pretje. Voelde me zaterdag nog steeds zo, gelukkig wel een graatje minder, maar heb nauwelijks iets kunnen eten. Nog steeds onwijs misselijk en hoofdpijn. En die spierpijn was ook nog niet echt over.
Al met al dus paar dagen in bed gelegen. Marlieke was nog zo lief om even langs te komen en heeft mijn schouders gemasseerd met tijgerbalsem.
Ik ben nog steeds wel op na een paar meter te hebben gelopen. De parasiet heeft een groot deel van mijn rode bloedlichaampjes aangetast dus ik heb nu gewoon bloedarmoede. Mijn lichaam heeft zo’n klap gehad, dat ik even op adem moet komen, laten we het daarop houden.
Ben maandag dus niet gaan werken en heb maar Harry Potter 4 zitten kijken. Kan ook leuk zijn!
’s Middags kwam Maartje. Vorige week dinsdag zijn er namelijk 4 nieuwe vrijwilligers aangekomen, waarvan 3 Belgische meisjes en 1 Nederlandse, waaronder Maartje. Zij zou eerst naar Besease gaan, waar weer een ander project zit, maar dat ging niet meer door. Dus is ze nu bij ons en gaat ze ook in het weeshuis werken. En ik heb dus ook weer een nieuw kamergenootje erbij. Ook al is het nu nog maar voor 2/1/2 week, aangezien ik dan alweer klaar ben hier L
Maar goed, ik ben het dinsdag dus wel maar weer gaan proberen. Voelde me op zich wel goed. Dus ben samen met Maartje naar het weeshuis gelopen. Marit was namelijk die dag daarvoor niet zo lekker geworden, omdat ze iets verkeerds gegeten had, dus die bleef nog thuis.
Kwam er wel uitgeput aan, maar goed, het ging wel op zich. Maar de kinderen kwamen als gewoon weer op ons afgerend en willen natuurlijk met je spelen etc. Na een uur trok ik het niet meer. Ik was als vanouds weer te eigenwijs en dus te vroeg begonnen. Maar ik haat het om niets te doen en wilde gewoon weer gaan werken. Maar ben maar naar huis gegaan. Werd in ieder geval naar huis gestuurd door de zuster, dus was niet echt vrijwillig.. haha.
Daar komt nog bij dat mijn handen er de laatste tijd niet zo best uit zien. Door het vele wassen van mijn handen, wat je natuurlijk hier nog meer doet dan thuis en ik ben ook met die kinderen bezig, liggen ze helemaal open. En door de malaria is het nog erger geworden. Kon dinsdag de handen van de kinderen niet eens vast houden, zo’n pijn deed het. Dat had ik ook toen ik in het ziekenhuis stage liep. Dus heel fijn, maar niet heus. Ik slaap ook met een kussensloop om mijn handen, om het maar niet open te krabben. Heb er foto’s van gemaakt, maar zal jullie de details besparen ;)
Ben woensdag dus maar weer even thuis gebleven. Ben op zoek gegaan naar soda, zodat ik daar mijn handen in kon weken. Ik hoopte dat het deze week beter werd, kon ik tenminste weer gewoon werken. Ben gister dus ook gewoon gegaan, maar kon niet zo heel veel doen. Mijn eigen zalf helpt ook voor geen meter hier. En vanmorgen zag het er ng erger uit, dus ben maar met father Raph naar zijn dokter gegaan. Klein priveziekenhuis, 10 minuutjes rijden met de auto.
Ik heb even moeten wachten, maar werd op zich best snel geholpen. Al met al blijk ik dus scrabies te hebben. Ik bleef volhouden dat het eczeem was, maar goed dat was het dus niet. Ik probeerde het op te zoieken, maar internet is echt heel beroerd hier, dus kon het niet vinden, maar schijnt een of andere schimmel te zijn. Heb nu pillen en zalf gekregen en moet over een week terugkomen. En mag helaas even niet naar ht weeshuis, omdat ik anderen ook kan infecteren. KLinkt fijn allemaal.
Dus malaria overleefd, wel helaas paar kilo eraf, dus heb ik heb weer een excuus om pizza te eten ;) En fijn weer een andere ziekte opgelopen. Wat een fijn land ;)

Morgen ga ik naar de voetbalwedstrijd Kameroen-Zambia hier in het Kumasi stadion ivm de 26ste editie van de Africa Cup. Ik dacht dat Kalu bij Kameroen speelde, maar dat blijkt Ivoorkust te zijn, foutje van mij. Ja, ik ben ook niet echt een kenner, dus wat wil je..
En maandag tot en met woensdag ga ik naar Mole National Park. Jante vroeg ik of ik met haar meeging. Haar ouders zijn als het goed is gister aangekomen in Accra en die komen vrijdag met zijn allen naar Kumasi. Gaan dus ook naar de wedstrijd. En dan rijd ik maandag met hen mee. Ik hoop dat ik een olifantje ga spotten en eventueel een leeuw.

Ik heb trouwens toch woensdag mijn haar er uit gehaald. Ik was die lange vlechten nu toch echt zat. Helaas de 2 weken niet gehaald, 2 dagen minder. Heb wel voor de leuk en de herinnering 1 vlechtje gehouden en ik leek net een Afro a la Tina Turner met mijn nieuwe kapsel, nadat ik het er uit had gehaald.
But anyways.. mijn eigen haar zit er gelukkig nog aan, het is gelukkig niet verbrand. Je wilt alleen niet weten hoeveel haar eruit kwam toen ik ging douchen en het daarna nog eens ben gaan borstelen. Nog net die helft van mijn haar, maar het scheelde weinig. Gelukkig heb ik het vele dikke haar van mijn mams en paps geërfd, dus komt wel weer goed. Scheelt wel nu met de hitte, heb ik het niet zo warm op mijn hoofd.

Maar goed, ik hoop dat het met iedereen goed gaat thuis. Succes met studeren, tentamens inkoppen, scripteren, wintersporten, werken, etc, wat iedereen ook aan het doen is. Doen jullie wel voorzichtig op straat, want ik hoorde dat het flink stormt.
Dikke kus!!

P.s Ik heb tot nu toe al 250 euro opgehaald!! Thanks daarvoor!

  • 25 Januari 2008 - 17:40

    Eva:

    Arm ziek popje. Ben blij dat het beter gaat, maar schrok wel hoor toen je me smsde. Veel plezier bij de wedstrijd. We bellen.
    kusje

  • 26 Januari 2008 - 09:41

    Myrthe:

    Lieve Aat!

    Gelukkig dat het inmiddels weer wat beter met je gaat! Wat een pech zeg!Ik hoop dat je snel weer helemaal de oude bent! En verwen jezelf maar lekker, dat heb je wel verdiend! :)

    Trouwens leuk om je met vlechtjes gezien te hebben, hoort er inderdaad wel een beetje bij als je daar zo lang bent! Maar kan me voorstellen dat het ook wel lekker is dat ze er nu weer uit zijn! :)

    Tot snel!

    xx

  • 27 Januari 2008 - 10:27

    Aletta Jansen:

    Hey!

    Wow, gezondheid die oppeens pech heeft! Scabies is niet leuk las je dat hebt, zelf nooit gehad maar ken mensen en echt geen lolletje - super contagious ook, kijk uit!
    Zeker een raar gevoel dat je zo snel al naar huis gaat, 2.5 weken nog maar! Helaas missen we elkaar net, ik vertrek dan snel naar Cambodia, de 10de al. Veel success de laatste weken, hoop dat alles goed gaat en je minder ziek wordt!! En tot in de zomer, kunnen we verhalen wisselen ;) *

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ariane

Op 9 december a.s. vertrek ik voor 2 maanden naar Ghana, Afrika, om hier vrijwilligerswerk te doen. Het vrijwilligerswerk is in een weeshuis, genaamd New Life Home. Er wonen nu 10 baby's, 10 peuters, 20 kinderen en 20 ouderen waaronder ook gehandicapten zonder woonruimte. Ik ben benieuwd wat me te wachten staat!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 51312

Voorgaande reizen:

09 December 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: